Porady dla kuracjusza

Serwis informacyjny o wyjazdach leczniczych i rehabilitacyjnych, formalnościach związanych z kuracją, zdrowiu, zdrowym stylu życia, diecie i odżywianiu oraz aktywnym i efektywnym wypoczynku. W serwisie znajdziesz wiele informacji przydatnych zarówno w czasie pobytu leczniczego, jak i po jego zakończeniu. Porady dotyczą także profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz utrwalania dobroczynnych efektów przebytej kuracji leczniczej.

Jesienny urlop w Polsce

jesienny urlopLato niezmiennie święci triumfy jako najbardziej popularna pora roku na wyjazdy wypoczynkowe. Sympatią cieszy się także słoneczna, mroźna zima – dla fanów zimowych sportów jest to najbardziej oczekiwany czas każdego roku. Ciepłe i słoneczne wiosny ostatnich lat spowodowały, że przedsezonowe urlopy zaczynają się cieszyć coraz większym zainteresowaniem. A jesień? Wiele osób drży na samą myśl o tym, że ich dłuższy urlop mógłby wypaść dopiero na jesieni, albo, że właśnie jesienią zostanie im przyznany termin długo wyczekiwanego wyjazdu do sanatorium. Mnóstwo osób chciałoby jakoś ominąć tą jesień w swoim kalendarzu urlopowym, ale nie zawsze się to uda. Patrząc jednak na pozytywne aspekty wyjazdu posezonowego, trudno nie dostrzec licznych zalet jesiennego wypoczynku. Być może okażą się one przemawiające na tyle silnie, że nawet skłonią do podjecia decyzji o jesiennym wyjeździe mimo, że wcześniej nie brało się w ogóle pod uwagę takiej możliwości? Polska złota jesień jest świetnym okresem na wyjazd wypoczynkowy, trzeba tylko przekonać się do jego dobrych stron.

Continue reading

Dieta na jesień

jesienna dietaJesień bywa pięknym, złotym okresem, niemniej ma też swoje mniej przyjemne oblicze. Sezon jesienny to czas wzmożonego zapadania na infekcje, a także ten okres w roku, kiedy nietrudno złapać chandrę i wpaść w zły nastrój. Dodatkowo szybko zapadający zmrok nie sprzyja rekreacji na świeżym powietrzu, a co za tym idzie – wiele osób w tym czasie ma znacznie mniej ruchu. Zmniejszona dawka aktywności plus nieodpowiednia dieta w krótkim czasie przyniosą efekt w postaci dodatkowych kilogramów, które potem na wiosnę gwałtownie chce się zgubić. Codzienna dieta jak najbardziej powinna ulegać modyfikacjom ze względu na porę roku, tak też jest jesienią. Co włączyć do diety na jesień, a czego unikać w codziennym jadłospisie? Jesienią koniecznie trzeba pamiętać również o rozgrzewaniu się, warto więc wiedzieć, jakie potrawy dostarczą przyjemnego ciepła w jesiennych chłodach. Bardzo ważne jest także to, aby jesienna dieta obfitowała w witaminy i minerały oraz wspierała naturalną odporność organizmu.

Continue reading

Jesienna chandra – jak z nią walczyć?

Jesiejesienny krajobraznna chandra jest popularnym zjawiskiem i nie ma w tym nic dziwnego, jeśli jest to epizod. Większym problemem jest długotrwale utrzymujące się przygnębienie, które może przerodzić się w tzw. depresją sezonową. Jest ona zjawiskiem często spotykanym wśród mieszkańców północnej Europy, w dużej mierze odpowiedzialne za nie jest załamanie pogody, spadek temperatury i szybko zapadający zmrok. W tym czasie również rozpoczyna się „sezon chorobowy” i wiele osób zmaga się z bardziej lub mniej intensywnymi objawami przeziębienia. Trudno rzecz jasna, żeby osoba, której dokucza kaszel i katar podczas gdy za oknem szaro i deszczowo, tryskała radością i energią. Każdy ma prawo do gorszych dni i słabszego samopoczucia. Ważne jest jednak, by nie dopuścić, aby stan przygnębienia utrzymywał się długo i zaczął stanowić nieodłączny element jesienno-zimowej codzienności. Warto pamiętać, że depresji sezonowej łatwiej zapobiec, niż poradzić sobie z nią później, kiedy już jakiś czas się utrzymuje. Dobrze jest poznać sposoby na jesienną chandrę, a także szukać swoich własnych rozwiązań, które pomogą obronną ręką przejść przez jesienne przesilenie.

Continue reading

Grzybobranie – przyjemne z pożytecznym

Zbieranudane grzybobranieie grzybów jest doskonałą propozycją aktywnego spędzania czasu jesienią. Samo przebywanie w lesie, oddychanie powietrzem przepełnionym naturalnymi olejami eterycznymi drzew oddziałuje bardzo pozytywnie na nasz organizm. Podczas grzybobrania można pokonać wiele kilometrów w terenie leśnym, co pozytywnie wpływa na kondycję i samopoczucie. Wielkim atutem są oczywiście grzyby, które później posłużą do przygotowania bardzo smacznych potraw. Grzybobranie jest więc wielokierunkowo pozytywnym sezonowym sposobem na aktywny wypoczynek na łonie przyrody. O czym należy pamiętać wybierając się na grzyby? Jak się przygotować do grzybobrania? Warto, by nawet doświadczeni grzybiarze od czasu do czasu przypomnieli sobie najważniejsze zasady efektywnego i bezpiecznego grzybobrania.

Continue reading

Choroby cywilizacyjne – jeden z największych problemów zdrowotnych

choroby cywilizacyjneCzym są choroby cywilizacyjne? Wiele mówi się o bardzo powszechnym występowaniu chorób cywilizacyjnych w społeczeństwach krajów wysoko rozwiniętych. To pojęcie wynika z faktu, że właśnie rozwój cywilizacyjny jest odpowiedzialny występowanie czynników, które wpływają na rozwój poszczególnych chorób. Które schorzenia zaliczają się do chorób cywilizacyjnych? Co zwiększa ryzyko ich wystąpienia i kto jest szczególnie narażony na ich wystąpienie? Choroby cywilizacyjne w krajach rozwiniętych stanowią jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnej śmierci, dodatkowo mają tendencje do współistnienia, a wystąpienie jednej z nich może zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnych. Choroby cywilizacyjne mają także charakter przewlekły, niektóre z nich są nieuleczalne. Te z chorób cywilizacyjnych, które nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla życia, mogą wpływać na znaczne obniżenie jego komfortu. Zdecydowanie lepszym wyjściem jest podjęcie działań zapobiegawczych i starania w kierunku zmniejszenia ryzyka zachorowania, niż późniejsze leczenie.

Continue reading

Slow food – filozofia harmonii nie tylko w odżywianiu

snail-1634853_1920Już od ponad dekady coraz częściej w różnych kontekstach związanych ze zdrowym odżywianiem można się zetknąć z pojęciem Slow Food. Co to jest i o co chodzi? W ostatnich latach Slow Food w Polsce rośnie w siłę, coraz więcej osób interesuje się trym trendem w żywieniu i nie tylko – Slow Food przenika także do innych dziedzin życia. W najbardziej telegraficznym skrócie można powiedzieć, że Slow Food jest odpowiedzią na potężnie już zakorzeniony w zachodniej kulturze fast food, czyli łatwo i szybko dostępne, wysoko przetworzone i niezdrowe jedzenie, które stało się elementem życia wielu osób i niestety jego niekorzystne skutki rzutują na znacznie więcej aspektów życia, niż tylko żywienie. Dlaczego warto zainteresować się Slow Food? Głównym powodem jest fakt, że moda na Slow Food jest po prostu zdrowa.

Continue reading

Stopa cukrzycowa – groźne powikłanie cukrzycy

stopaCukrzyca jest chorobą, która nie boli, przez długi czas może nie dawać żadnych objawów, a mimo to sieje w organizmie chorego ogromne spustoszenie. Niestety wciąż wiele osób bagatelizuje to schorzenie, ponieważ cukrzycy „nie widać” – właśnie to jest powodem, dla którego mnóstwo chorych nie jest właściwie zdiagnozowanych. Istnieją szacunki, które wskazują, że nawet 50% cukrzyków może nie wiedzieć o tym, że chorują na cukrzycę. Jeżeli schorzenie wykrywane jest dopiero po wielu latach istnienia choroby, zmiany w organizmie mogą być już bardzo poważne. Długi czas rozwijania się choroby bez rozpoznania i leczenia, jak również zaniedbywanie leczenia już po postawionej diagnozie, jest jedną z przyczyn powstawania powikłań wynikających z cukrzycy. Jednym z bardzo niebezpiecznych następstw rozwoju choroby jest tzw. stopa cukrzycowa, której występowanie może obejmować nawet 15% chorych. Co warto wiedzieć o stopie cukrzycowej, jak zapobiegać temu powikłaniu i jak je leczyć?

Continue reading

Grypa – co trzeba o niej wiedzieć?

grypaPolska po raz kolejny zmaga się z epidemią grypy. Do przychodni i szpitali każdego dnia zgłasza się ogromna liczba pacjentów z podejrzeniem grypy. Wśród specjalistów pojawiają się głosy, że apogeum szerzącej się grypy dopiero się zaczyna – nastąpić może w marcu wraz z nadejściem gwałtowniejszych zmian temperatury i pogody, co negatywnie wpływa na odporność organizmu człowieka. Wielkim problemem w kwestii grypy jest oczywiście fakt, że jej objawy mogą być bardzo podobne do zwykłego przeziębienia, po którym nie będzie śladu gdy upłynie kilka dni. Wciąż wielu chorych błędnie ocenia sytuację, chce wziąć chorobą na przeczekanie i po zachorowaniu nadal w pełni funkcjonuje w przestrzeni publicznej, przyczyniając się niestety do szybkiego rozprzestrzeniania się choroby. Niestety, w odróżnieniu od przeziębienia grypa raczej sama nie przejdzie, a nieleczona może prowadzić do groźnych powikłań. Jak rozpoznać grypę i kiedy zgłosić się do lekarza? Jak zmniejszyć ryzyko zarażenia się grypą?

Continue reading

Witamina D – ważna szczególnie zimą

mist-481710_1280Witamina D, zwana także „słoneczną witaminą„, jest niezwykłym składnikiem odżywczym i odgrywa bardzo istotną rolę w organizmie człowieka, chociaż bywa zupełnie niedoceniana. W ludzkim ciele witamina D produkowana jest pod wpływem ekspozycji na promienie słoneczne, ale jest to niewielka ilość. Jesienią i zimą bardzo wiele mówi się o niedoborach witaminy D i szeroko zalecana jest jej suplementacja – warto jednak wiedzieć także, że nadmiar witaminy D może być równie niebezpieczny, jak jej niedobór. Do przedawkowania witaminy D może dojść właściwie jedynie w wyniku nieumiejętnej suplementacji (np. przyjmowania witaminy D w kilku suplementach jednocześnie). Ciekawym faktem dotyczącą witaminy D jest to, że nie jest ona w zasadzie „witaminą”, a hormonem – może być wytwarzana przez organizm człowieka. Powszechnie kojarzona jest wyłącznie z tym, że odpowiada za dobry stan kości. Nie jest to jednak jej jedyna cecha. Co jeszcze warto wiedzieć o witaminie D?

Continue reading

Wyjazd do sanatorium ze zwrotów

wyjazd do sanatorium z NFZKażdego roku sezon zimowy niepodzielnie króluje jako ten czas w roku, w którym pojawia się najwięcej zwrotów skierowań na leczenie uzdrowiskowe. W ostatnich latach wzrosła znacząco świadomość kuracjuszy jeśli chodzi o możliwości wyjazdu na leczenie, dlatego też coraz więcej osób dopytuje w swoich oddziałach Narodowego Funduszu Zdrowia o zwroty skierowań, z których będzie można skorzystać. Kto będzie mógł wyjechać do sanatorium z NFZ wcześniej, korzystając ze zwrotu? Na jakiej zasadzie odbywa się wysyłanie innego pacjenta w miejsce osoby, która zrezygnowała z przyznanego jej wyjazdu do sanatorium? Warto wiedzieć więcej o tym, jak można przyspieszyć swój wyjazd na leczenie. Szczególnie zainteresowane korzystaniem ze zwrotów są osoby, które nie będą miały problemu z nagłym wyjazdem (np. zorganizowanie sobie urlopu czy zapewnienie opieki domowym zwierzętom) oraz nie obawiają się niesprzyjającej aury.

Continue reading

Świąteczne przejedzenie – jak się nie przejeść w święta?

świąteczne przejedzenieJuż tylko kilka chwil zostało do Świąt Bożego Narodzenia. Jeśli chodzi o przygotowanie świątecznych potraw – trwają gorączkowe przygotowania, mnóstwo osób w pośpiechu odwiedza jeszcze sklepy, rozpoczyna się także kuchenny maraton gotowania. Wszystko po to, aby za kilka dni na wigilijnym stole znalazło się tradycyjnie dwanaście świątecznych potraw (albo chociaż około tuzina – w końcu jak świętować, to świętować), a wszyscy zgromadzeni przy stole byli zachwyceni kulinarnymi popisami autorów tych dań. Niezależnie od tego, czy świąteczne przysmaki są kupowane, czy domowe; przygotowywane przez jedną osobę czy przez kilka, z których każda zajmuje się swoją specjalnością – zwykle okazuje się, że jedzenia i tak jest za dużo. Pośród tylu pyszności trudno jest oprzeć się spróbowaniu wszystkiego chociaż po trochu albo zrezygnować z dokładki ulubionego, długo wyczekiwanego świątecznego dania. Niestety, taki brak umiaru w jedzeniu może mieć bardzo przykre konsekwencje dla układu trawiennego. Jak jeść, aby biesiadowanie nie skończyło się u lekarza? Jak uniknąć kłopotów trawiennych po kosztowaniu ciężkostrawnych przysmaków świątecznych? Warto wiedzieć jak przetrwać święta bez przykrych dolegliwości, nie rezygnując jednak ze smakowania świątecznych dań.

Continue reading

Czy to depresja?

depresjaO depresji mówi się bardzo wiele. Każdy właściwie ma jakiś obraz tego, czym jest to schorzenie. Temat ten poruszany jest tak szeroko, ponieważ depresja jest najczęściej diagnozowaną chorobą psychiczną, a przypadki jej wystąpienia są coraz bardziej liczne. To wszystko nie zmienia jednak faktu, że depresja jest trudna do wykrycia – wciąż zbyt wiele osób bagatelizuje pojawienie się niepokojących objawów i daje się im rozwijać, czasami bardzo długo. W rezultacie niektórzy doprowadzają się do niezwykle ciężkich stanów psychicznych, których leczenie jest niezwykle długotrwałe, a jego skuteczność nie jest tak wysoka jak w momencie, kiedy leczona jest depresja w początkowym stadium. Jesień i zima to okres, w którym łatwo o obniżenie nastroju. W większości jest to absolutnie naturalny chwilowy kryzys organizmu, spowodowany m.in. zmianą pogody, skróceniem dnia, zwiększonym narażeniem na infekcje i stanowi po prostu okres nieco gorszego samopoczucia – nie oznacza depresji. Jednocześnie może się zdarzyć, że początki depresji zostaną mylnie przypisane jesiennej czy zimowej chandrze i pod tą przykrywką będą się w najlepsze rozwijać i nasilać co najmniej do wiosny. Jak rozpoznać, że to może być depresja? Jak walczyć z tą chorobą? Czy można zapobiec depresji?

Continue reading

Zmiana czasu a samopoczucie i zdrowie

37_zmiana_czasuOstatni weekend października wiąże się ze zmianą czasu z letniego na zimowy. Cofamy zegary o godzinę i zyskujemy trochę więcej snu, co teoretycznie powinno być dla nas korzystne i dzięki czemu możemy dłużej pospać. Niestety nie zawsze tak to działa, ponieważ każda zmiana czasu zaburza regularny cykl dobowy organizmu, równowagę funkcjonowania i zdolności samoregulacyjne. Po zmianie czasu jesteśmy rozregulowani, tracimy naturalny rytm a nasze hormony dobowe dnia i nocy wydzielają się z opóźnieniem lub przedwcześnie, wprowadzając chaos w zdolności do aktywności bądź spoczynku. To z kolei często prowadzi do złej jakości snu, późniejszego rozbicia w ciągu dnia, i co za tym idzie, jeszcze większego zmęczenia, które i tak jest odczuwalne z uwagi na choćby jesienne przesilenie. Przystosowanie organizmu do zmiany czasu trwa do okresu tygodnia. Może się jednak zdarzyć, że rozregulowanie utrzyma się dłużej. Dzieje się tak szczególnie często u osób ze słabszymi zdolnościami adaptacyjnymi, mocno przyzwyczajonych do swojego rytmu dobowego, osób cierpiących na bezsenność lub też u takich, których tryb pracy i styl życia dodatkowo potęguje negatywne skutki wynikłe ze zmiany czasu. Continue reading

Pokrzywa i jej właściwości zdrowotne

42_pokrzywaPokrzywa wielu osobom kojarzy się wyłącznie z chwastem, który może uprzykrzyć letni piknik na łące czy wiosenne spacery po lesie, ze względu na parzące włoski na swoich liściach. Kontakt z nimi faktycznie działa drażniąco na skórę, warto jednak pamiętać, że to wcale nie jedyna właściwość pokrzywy. Pokrzywa tak naprawdę jest ziołem, które ma mnóstwo właściwości zdrowotnych, wśród osób dbających o zdrowe odżywianie ma ona ciągle rosnące grono wielbicieli. Jakie zalety ma pokrzywa i jaki jest jej wpływ na zdrowie? W jakiej formie i postaci można spożywać pokrzywę? Dlaczego warto poznać jej pozytywne działanie i skusić się do włączenia tego niezbyt dobrze kojarzącego się zioła do swojej diety? Pokrzywa na nowo wraca do łask, i to nawet w wykwintnych potrawach przygotowywanych przez prawdziwe kulinarne osobistości. Teraz wykorzystywanie w kuchni roślin, które w ogólnej świadomości funkcjonują jako chwasty, jest nie tylko modne, ale też świadczy o świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Przychylnym okiem warto spojrzeć nie tylko na mniszka lekarskiego (czyli mlecza) czy babkę lancetowatą, ale także na pokrzywę, która dla niektórych zaczęła stanowić już stały element diety wegetariańskiej i wegańskiej. Continue reading